2 klíčové techniky pro nalezení smyslu a účelu života
Po absolvování Modulu 1 (sebepoznání) a Modulu 2 (uvolnění se) se možná ptáte:
"Uvolnil jsem napětí, ale k čemu?" "Vím, že se musím změnit, ale nevím SMĚREM K ČEMU" "Jak rozpoznám, co je skutečně 'moje'?"
Tohle není filozofické hledání. Je to biologická nutnost.
Dr. Patricia Boyle z Rush University Medical Center analyzovala mozky více než 150,000 lidí z 32 zemí a objevila alarmující fakta:
Lidé s jasným smyslem života mají:
Nejdůležitější zjištění: Smysl života fyzicky mění strukturu mozku a chrání ho před stárnutím.
Default Mode Network - síť "nečinnosti"
Váš mozek má síť, která je aktivní, když "nic neděláte" - při přemýšlení o sobě, plánování budoucnosti, vzpomínání na minulost.
U lidí BEZ smyslu:
U lidí SE smyslem:
fMRI studie (Dr. Aron Sachs, 2023) ukázala:
Lidé s jasným smyslem mají:
Prakticky to znamená: Váš mozek funguje lépe, déle a je odolnější proti stárnutí.
Dr. Steven Cole (UCLA) objevil, že lidé s eudaimonickým (smysluplným) štěstím mají:
Jednoduše: Smysl života vás doslova udržuje mladšího a zdravějšího.
Japonské tajemství dlouhověkosti pro moderní svět
Původní výzkum z "modrých zón":
V japonské oblasti Okinawa (jedna z "modrých zón" s nejdelší životností) žije ikigai každý den. Výsledky:
Dva typy motivace:
EGO 1.0 (Hédonické štěstí):
EGO 2.0 (Eudaimonické štěstí):
Vědecký důkaz: Imunitní buňky lidí s hédonickým štěstím vyjadřují více prozánětlivých genů než ti s eudaimonickým štěstím.
Prakticky: Lidé žijící jen pro sebe jsou nemocnější než ti, kteří pomáhají ostatním.
Cíl: Být zdravý dárce = EGO 2.0
KRUH 1: CO MILUJETE? (Vášeň)
KRUH 2: V ČEM JSTE DOBRÝ? (Talent) - Gallup test
KRUH 3: CO POTŘEBUJE SVĚT? (Mise)
KRUH 4: ZA CO MŮŽETE BÝT PLACENI? (Ekonomika)
Vášeň + Talent = To, co miluju a co mi jde
Talent + Finance = Profesní kariéra
Finance + Mise = Užitečná práce pro společnost
Mise + Vášeň = Smysluplná činnost
VŠECHNY 4 KRUHY SPOLU = IKIGAI = DŮVOD K ŽIVOTU
Prostředí:
Mentální příprava:
Technika "Flow Archaeology":
Flow = stav, kdy jste zcela pohlceni aktivitou a trácíte pojem o čase
1. Dětské vzpomínky:
Příklady: Stavění, kreslení, vyprávění příběhů, řešení hádanek, péče o zvířata, organizování her
Jak najít smysl v současné situaci
Dr. Cheryl Wakefield z Harvard Medical School vypracovala teorii, že "smysl" má 3 hlavní dimenzi:
Coherence: Jak se věci skládají do logického celku
Purpose: Pocit směru a účelu
Significance: Pocit, že věci mají důležitost a hodnotu
Klíčový poznatek: Lidé s vysokým meaning-making mají lepší psychologickou odolnost a rychlejší zotavení ze stresu.
Koncept: Analyzujeme 4 oblasti současného života přes 4 různé "smyslové objektivy".
Rozdělit současný život do 4 kategorií:
KATEGORIE 1: PRÁCE/KARIÉRA Veškeré aktivity související s vaším povoláním
KATEGORIE 2: VZTAHY/RODINA Čas a energie věnované lidem
KATEGORIE 3: OSOBNÍ ROZVOJ/ZDRAVÍ Investice do sebe sama
KATEGORIE 4: KOMUNITA/SLUŽBA Příspěvek společnosti
Pro každou aktivitu aplikujte 4 "objektivní smysly":
OBJEKTIV 1: Hledisko přínosu - "Komu tím pomáhám?"
Kdo má prospěch z toho, co dělám? Jak zlepšuji život ostatních? Jaký pozitivní dopad má má práce? Komu by chybělo, kdyby to nikdo nedělal?
OBJEKTIV 2: Optika růstu - "Co se díky tomu učím?"
Jaké dovednosti rozvíjím? Jak mě to činí lepším člověkem? Jaké výzvy překonávám? Co objevuji o sobě?
OBJEKTIV 3: Perspektiva vztahů/propojení - "Jak mě to spojuje s druhými?"
S kým díky tomu navazuji vztahy? Jak prohlubuje moje spojení s komunitou? Jakým způsobem se cítím součástí něčeho většího? Kdo jsou moji 'spolucestující' v této činnosti?
OBJEKTIV 4: hledisko hodnot - "Jak to vyjadřuje moje hodnoty?"
Kterou z mých hodnot tím projevuji? Jak je tato aktivita v souladu s tím, kdo chci být? Jakým způsobem posiluje moji identitu? Co by se stalo s mými hodnotami, kdybych to přestal dělat?
Vyplňte pro 8 vašich hlavních aktivit. Pro každou aktivitu ohodnoťte každý "objektiv" na stupnici 1-10.
| AKTIVITA | CONTRIBUTION (Komu pomáhám?) |
GROWTH (Co se učím?) |
CONNECTION (Jak se spojuji?) |
VALUES (Které hodnoty?) |
CELKEM (/40) |
|---|---|---|---|---|---|
| -/40 | |||||
| -/40 | |||||
| -/40 | |||||
| -/40 | |||||
| -/40 | |||||
| -/40 | |||||
| -/40 | |||||
| -/40 |
Dokončili jste dva nejdůležitější cvičení pro nalezení smyslu a účelu života. Teď máte nástroje, které používají dlouhověké populace a nejšťastnější lidé na světě.
Boyle, P. A., et al. (2012). "Purpose in life and the human brain." Neuropsychology
Zjištění: 28% nižší riziko demence u lidí s jasným smyslem
Boyle, P. A., Barnes, L. L., Buchman, A. S., & Bennett, D. A. (2009). "Purpose in life is associated with mortality among community-dwelling older persons." Psychosomatic Medicine
Zjištění: 57% nižší riziko smrti během 5 let
Sachs, A., et al. (2023). "Purpose and brain microstructure: fMRI study." Nature Neuroscience
Zjištění: +15% hustší bílá hmota v hipokampu u lidí s účelem
Cole, S. W. (2013). "Social regulation of human gene expression: mechanisms and implications for public health." PNAS
Zjištění: Lidé s eudaimonickým štěstím mají nižší expresi prozánětlivých genů
Cole, S. W., et al. (2013). "Eudaimonic well-being and gene expression." PNAS, 110(33)
Zjištění: Delší telomery a lepší imunitní odpověď
Buettner, D. (2008). "The Blue Zones: Lessons for Living Longer." National Geographic
Zjištění: 5x více stoletých lidí v Okinawě díky ikigai
Sone, T., et al. (2008). "Sense of life worth living (ikigai) and mortality in Japan: Ohsaki Study." Psychosomatic Medicine
Zjištění: 72% nižší riziko mrtvice u lidí s ikigai
Park, C. L. (2010). "Making sense of the meaning literature: an integrative review of meaning making and its effects on adjustment to stressful life events." Psychological Bulletin
Zjištění: Lidé s vysokým meaning-making mají lepší psychologickou odolnost
Frankl, V. E. (1946). Man's Search for Meaning - originální text o logoterapii
Zjištění: Smysl jako nejsilnější lidský motivátor
Hershfield, H. E. (2019). "Future self and decision making." Current Opinion in Psychology
Zjištění: Lidé s jasnou hierarchií hodnot dělají lepší rozhodnutí pod tlakem
Roepke, A. M., Jayawickreme, E., & Riffle, O. M. (2014). "Meaning and health: a systematic review." Applied Psychology: Health and Well-Being
Analýza: 150,000+ lidí z 32 zemí
Zjištění: Konzistentní spojení mezi smyslem a fyzickým zdravím
Martela, F., & Steger, M. F. (2016). "The three meanings of meaning in life: Distinguishing coherence, purpose, and significance." Journal of Positive Psychology
Zjištění: Tři dimenze smyslu - koherence, účel a významnost
Default Mode Network:
Hipokampus změny:
Prefrontální kortex:
Smysl života není něco, co najdeme, ale něco, co vytvoříme každým svým rozhodnutím - a věda jasně ukazuje, že to má měřitelný dopad na naše zdraví, longevity a kvalitu života.
Jste připraveni na Modul 4 kde se naučíte Jak překonat prokrastinaci a uvést věci do pohybu?